DOPRAVA V PAŘÍŽI
18.03.2009 00:49
Letiště:
Letiště Charles de Gaulla ( CDG ) leží 30 km severně od centra Paříže.
Dopravu do centra zajišťují:
-autobusy Air France ( doba jízdy docentra 40 - 50 min. )
-autobusy RATP ( doba jízdy do centra 50 min. )
-autobus Disneyland Paris ( do areálu Disneyland )
-vlaky TGV ( doba jízdy do centra 35 min. )
-kyvadlové autobusy Airport Shuttle ( zajišťuje dopravu do hotelů )
-TAXI vozy ( cena do centra cca 40 - 50 euro )
Letiště Orly ( ORY )
leží pouhých 15 km jižně od centra města.
Dopravu do centra města zajišťují:
-autobusy Air France ( doba jízdy do centra 25 min. )
-autobusy RATP - Orlybus ( doba jízdy do centra 25 min. )
-autobus Disneyland Paris ( do areálu Disneyland )
-vlaky Orlyval ( doba jízdy do centra 25 min. )
-kyvadlové autobusy Airport Shuttle ( zajišťují dopravu do hotelů )
-TAXI vozy ( cena do centra cca 3O - 4O euro )
Metro:
Metro je v Paříži nejrychlejším a také nejlevnějším dopravním prostředkem.
Provozuje 14 linek a zajišťuje dopravu od 5:30 ráno až do cca 01:00 v noci.
Přípoje se nazívají correspondances. Můžete si zakoupit carten na několik jízd nebo jeden z průkazem bez omezení.
Rer:
Pozemní kolejová doprava jezdící v centru města v podzemí a v předměstích na povrchu je provozována na pěti linkách ( A,B,C,D,E ). Zde platí stejné jízdenky jako v metru.
Autobusy:
Společnost RATP provozuje v Paříži autobusovou dopravu na více než 200linkách.
Většina autobusů zastavuje na zamávání. V autobusech jsou tlačítka na zvonky, kterými cestující signalizují potřebu zastavit na příští zastávce. Platí stejné jízdenky jako v metru. Obyčejné jízdenky opravňují k jedné jízdě na jedné lince a nesmíte překročit 2 zóny. K přestupu a překročení zóny je zapotřebí nová jízdenka. Autobusy jezdí do 20:30 hod. a so 00:30 jezdí autobus du soir. V noci jezdí ve městě speciální noční autobusové linky Noctambus.
Taxi:
V Paříži jezdí podlle zákona z roku 1937 celkem 14,300 vozů. Jsou drahé, zejména pokud nehovoříte francouzsky. Ve vozech taxi smí jezdit maximálně 3 cestující. Řidič taxi zastavuje na zamávání. Na stanovištích TAXI ( u vlakového nádraží a u větších autobusových zastávek ) je nutné se postavit do fronty a vyčkat, až na Vás přijde řada. Vyšší sazby se platí za jízdu v noci ( 19:00 - 07:00 ) a v neděli i o svátcích. Přivoláte-li taxi telefonick, platíte i přistavení vozu. Řidičům taxi se obvykle dává 15% spropitného.
Vlaky:
Předměstskou i dálkovou vlakovou dopravou, včetně expresních rychlých vlaků TGV zajišťují Francouzské státní dráhy SNCF. V Paříži je šest vlakových nádraží: Gare du Nord, Gere de I´Est, Gare de Lyon, Gere d´Austerlitz, Gare Monparnasse a Gare St-Lazare.
Auto
Vlastní doprava autem skýtá mnoho rizik a překvapení, ale na druhou stranu dovoluje mnohem větší flexibilitu než jiný způsob dopravy. Ve Francii se platí dálniční poplatky. Bez obav zde můžete řídit s českým řidičským průkazem, od našeho vstupu do EU platí v celém rozsahu.
Co se týče dopravního značeni, buďte v klidu, je úplně stejné jako u nás. U kruhových objezdů bývají stejně jako u nás upravující značky „dej přednost v jízdě“. Jediná dvě specifika, která jsem zaznamenala, byla existence dvou pruhů na kruhovém objezdu, to se sice jeví jako velmi dobrá vymoženost, ale Francouzi bohužel, nechápu proč, mají velký odpor k blinkrům. Tato neblahá skutečnost vede k většímu množství malých dopravních nehod, a musím se přiznat, že hlavně na kruhových objezdech jsem neblikající řidiče proklínala. Teoreticky zde platí pravidlo, že v pravém pruhu jedou pouze ti, kteří odbočují hned na příštím výjezdu. V praxi to ovšem vypadá o hodně jinak.
Ovšem ve srovnání s Itálií nebo Španělskem je řízení ve Francii naprosto klidné a mírumilovné.